fisk fobi

det här med att äta fisk ska ju va bra av typ lika många andledningar jag jag kan komma på att fisk är just så äckligt. jag har alltid så länge jag kan minnas hatat att äta fisk. det hör lixom oftast ihop med potatis som jag oxå hatar. så det har alltid vart två extremt äckliga rätter tillsamman och det har vart minst en för mycket. det enda som gjorde det värre va just oxå denna filsås. tre onda ting som bestod ut av fisk, potatis och filsås. usch fy och blä. ryser av bara tanken. om det är nått som är säkert så är det att så länge jag lever och själv bestämmer över vad jag ska äta och inte äta så kommer jag aldrig mer behöva se, äta eller ha dessa tre rätter på min tallrik igen. det kommer nog få bli ett tredje världskrig och det är det enda som finns att få tag på och äta. ja då kankse jag kan äta det. men då är det fråga om liv eller död.
 
samtidigt som jag har hatat fisk så har jag ju även hört hur extremt nyttigt fisk är och att det finns så mycket bra proteiner, fetter och omega treer och ditten och datten. ja allt gott verkar tydligen finnas i dom där fiskarna. ja utom smaken det glömde gud när han kom på djuret fisk. men jag tänkte att jag kanske skulle ta tag i min extrema fisk fobi. lax kan jag ju faxist äta. ja om den är rökt ;) men jag kan ju inte bara äta rökt lax hela tiden. så ja idag va dagen D och ja det behövdes ett jätte stort D. jag hade kollat på mitt kök och då hade dom gjort lax det såg ju gott ut. inte alls som dom där torra fiskpinnarna som man inte ens vet om dom ens en gång i tiden har vart levande. eller om dom faxist föddes som fiskpinnar ;)
 
jag gick igår ner till ica med bestämda steg överst på shoppinglistan stod lax med stora bokstäver. köpte laxen. kom hem med laxen och i morse innan jag åkte hemifrån så tog jag fram den så att jag inte skulla ångra mig. så när jag kom hem idag. kollade jag på laxen. ja den såg inte sådär torr och eländig ut som fisk brukar göra. så jag hade fortfarande lite mod kvar. säkrast kändes som att göra/tilllaga fisken i ugnen. haha jag litar inte på mina stek kunskaper när det står lågvärme och inte full efekt. och tänkte samtidigt att om jag inte kan äta det ja då får jag väl banta, bara äta salladen och kankse ta ut den där blåbärspajen som står i frysen och helt enkelt äta den till middag.
 
hur blev resultatet?? jag lyckades. laxen blev super god och smakade gott. inte alls sådär torr och äcklig så att man i varje tugga måste skölja ner med minst ett halft glas vatten. så detta kommer jag absolut att äta igen :). nu kan jag säga att jag tillhör familjen som kan äta fisk utan att kräkas upp halva fisken på tallriken.
 
till fisken hade jag. tomat, avokado, paprika, lite fetaost och stekta haricotsverts sen som sås hade jag turkisk yoghurt och lite citronpeppar :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0